SEB Stockholm

Ett pulserande center som bjuder in till spontana möten och gemenskap

När en av de största bankerna i Sverige lämnade tre adresser för en gemensam utgångspunkt resulterade det i 72 000 kvadratmeter kontorsyta, 600 mötesrum och inte minst 4500 medarbetare. SEB:s högkvarter i Arenastaden, Solna, är Sveriges största kontorsprojekt genom tiderna.

Med målet att öka effektiviteten och samarbetet flyttade SEB tre av sina Stockholmskontor till en och samma plats. Ett enormt logistiskt projekt som skedde i två flyttetapper. Den tredelade byggnaden samlar totalt 4500 medarbetare, där alla har tillgång till ett eget skrivbord.

Säkrat för framtiden

Wingårdhs har ansvarat för hela den interiöra miljön och har haft ett viktigt uppdrag i att framtidssäkra huset.
– I ett sådant här jätteprojekt gäller det snarare att vara tidlös hellre än trendig, säger Helena Toresson, inredningsarkitekt på Wingårdhs. Det handlar om att hålla blicken på företagets värden och inte titta för mycket på nuvarande trender.

Att skapa framtidssäkra miljöer handlar inte bara om arbetssätt och uttryck. Lika viktigt är att inredningen håller måttet över flera år.
– Det gäller att skapa en hållbar inredning med möbler som tål att slitas och gärna i material som åldras med värdighet, säger Sara Helder, inredningsarkitekt på Wingårdhs.

Input interiör har förutom att leverera och montera all inredning även säkerställt att möblerna uppfyller krav på hållbarhet, ergonomi och kvalitet. Genom att erbjuda tjänsten IMS, Interior Management System, har Input interiör också sett till att SEB själva kan kontrollera sitt möbelflöde löpande. I systemet skapas ett register över all inredning genom att varje artikel märks med en unik QR-kod som laddas upp i en databas. Verktyget underlättar sedan vid inventeringar eller omorganiseringar.

Anna Sandefeldt, inrednings- och designansvarig på SEB, menar att systemet har fungerat väldigt bra.
– Vi har på ett enkelt sätt kontroll på möblerna; vad som finns och vad vi har, samt var det ska stå. För oss är flexibilitet ett nyckelord och det krävs att vi ibland gör omflyttningar, ett kontorsrum ska bli ett mötesrum och vice versa. Där är QR-märkningen jättebra eftersom vi då kan se exakt vad vi har och hur vi kan flytta om.

Spontana möten

Generöst med sittplatser och flexibla lösningar gör det möjligt att arbeta och hålla möten i princip varsomhelst.
– SEB hade ett önskemål om att synas och träffas mer spontant. Eftersom de tidigare varit spridda på tre kontor var målbilden ”ett SEB”, där man samlar sina medarbetare och även styr deras rörelser på ett sådant sätt att de möter varandra, berättar Helena Toresson.

De tre huskropparna är därför sammanlänkade och rymmer fyra atrier som uppmuntrar till möten, gemenskap och kommunikation.
– Atrierna har olika funktioner. Det första är pulserande med mycket liv och rörelse. Det är det första man möter när man kommer till SEB och det sista man passerar vid hemgång. En baristabar skärmar av från stora flöden och där erbjuds också olika typer av sittande; från barpallar till loungemöbler. Det andra atriet bygger på flexibilitet; där finns en stor sittrappa, stapelbara möbler och stolar som alla kan flyttas om i takt med SEB:s behov. Det tredje är mer avslappnat med ett slags hemma hos-känsla. Det fjärde fungerar som ett alternativ till den egna arbetsplatsen, avslutar Sara Helder.

Låt oss kontakta dig

Dela dina uppgifter så återkommer vi.

    Tack

    Vi återkommer till dig så snart vi kan.

    Till formuläret
    Hoppsan

    Ett fel har inträffat, var god försök igen.

    Till formuläret