K-Kampus

När Kesko, Finlands största detalj- och partihandelskedja, behövde ett nytt huvudkontor utformades snart idén om K-Kampus - en skandinavisk och tidlös byggnad designad för de kommande 100 åren. Här stod personalens välbefinnande i centrum när en besöksupplevelse utöver det vanliga tog form.

Att kliva in på K-Kampus kan inte beskrivas som en ordinär upplevelse. I det 37 000 kvadratmeter stora huvudkontoret i Helsingfors står besöksupplevelsen i centrum. Entrén bjuder på en massiv men varm och välkomnande upplevelse. Här är interiören vit och frisk samtidigt som inslag av ek och en mjukare färgtemperatur bidrar till en varm skandinavisk känsla.

– Redan i lobbyn ska personal och besökare bjudas in i Keskos värld. Det ska vara inspirerande att komma hit, säger Samuli Hintikka, inredningsarkitekt på dSign Vertti Kivi & Co, som ansvarat för utformningen av delar av entréplanet på K-Kampus.

Allt-i-ett-lösningar

Alla gemensamhetsytor på entréplan är multifunktionella och skapar flera möjligheter för Keskos anställda att mötas och utvecklas. Förutom en service lounge, inspirerad av den finska skogen, finns bland annat ett K-Café och en restaurang där personal kan äta, arbeta eller ta ett informellt möte. Keskos tre affärsområden – dagligvaruhandel, byggnads- och teknisk handel och bilhandel – presenteras också för besökaren på entréplanet. Keskos dagligvaruhandel presenteras till exempel i ett exklusivt demokök som också kan användas för event och tillställningar.

Byggnadens mittpunkt utgörs av ett atrium. I det naturliga dagsljuset kan personalen sitta och arbeta i en gradäng som sträcker sig från entrén upp mot de privata arbetsutrymmena.

– Det är alltid en speciell känsla att komma tillbaka till ett projekt som börjat användas. Att se hur alla ytor och utrymmen kommer till liv. Känslan jag får när jag möts av den gröna växtväggen och gradängen på entréplan är att detta är en arbetsplats som satsar på personalens trivsel och välbefinnande, säger Riikka-Maria Slotte, som varit ansvarig säljare och projektledare från Input interiör.

Unika valmöjligheter

Under de tre år det tog att färdigställa projektet involverades en stor del av personalen för att säkerställa att både de nya arbetsmetoderna och lokalernas funktioner skulle fungera på ett tillfredsställande sätt.

I K-Kampus har 1800 medarbetare samlokaliseras från åtta olika platser. Arbetskulturen har genomgått en stor förändring och det nya kontoret är utformat för ett uppgiftsorienterat arbetssätt. På varje våningsplan kan medarbetarna välja mellan tre olika zoner, från tysta miljöer till öppna samarbetsytor.

– Förutom de öppna arbetsytorna finns 100 mötesrum för interna och externa möten och ytterligare 100 retreatrum som passar för möten med få deltagare eller för den som behöver prata ostört. På varje våningsplan finns dessutom ett café som konceptualiserats efter några av Keskos varumärken. Caféerna fungerar för både pauser och informella möten, säger Hanna Laavainen som ansvarar för Keskos arbetsmiljötjänster samt utvecklingen av arbetsmiljön.

Elina Niemi och Paula Salonen, inredningsarkitekter på JKMM Arkitekter som utformat såväl byggnaden som interiören på arbetsplanen, menar att fokus i designprocessen har varit att skapa en välkomnande och trivsam arbetsplats. Över 200 anställda har involverats i processen genom samtal och workshops.

– Komfort, funktion och en mjuk och mysig känsla vägledde oss i valen av material. Växter har också spelat en viktig roll i designprocessen precis som belysningen. Allmänbelysningen har kombinerats med trivsam miljö- och punktbelysning för att skapa rätt atmosfär.

Tidlöst framför trendigt

Keskos önskan om en tidlös design för de kommande 100 åren har bidragit till att de senaste trenderna valts bort till fördel för naturliga materialval och dova färger. En skandinavisk design med inslag av trä binder samman arbetsplatserna med de publika delarna på K-Kampus på ett fint sätt.

– Arbetsområdena på varje våning har försett med olika färgschema som bidrar till en harmonisk och lugn miljö och materialen är av hög kvalitet. I vanliga fall brukar inte de privata delarna av ett kontor vara lika påkostade som de publika, men här är det annorlunda. Här får arbetsplatserna den uppmärksamhet de förtjänar, säger Elina Niemi.

Låt oss kontakta dig

Dela dina uppgifter så återkommer vi.

Tack

Vi återkommer till dig så snart vi kan.

Till formuläret
Hoppsan

Ett fel har inträffat, var god försök igen.

Till formuläret