Fashion vs. Inredning

När Filippa K designade sin första kaffemugg för Rörstrands i början på 2000-talet var det många som höjde på ögonbrynen. Sedan dess har kreativa utbyten mellan mode- och inredningsbranschen intensifierats och trenderna blir allt mer gränsöverskridande.

Arteks klassiker i Missonis tyger, Henrik Vibskov för Fredericia och Diesels samarbeten med Moroso och Foscarini. Listan på spännande samarbeten kan göras lång och oavsett konstellationens livslängd brukar intresset för kollektionerna vara hett. Men långt ifrån alla samarbeten sker i rampljuset.

Danska September Salon har sedan hösten 2015 tillfört modebranschen något nytt. Utan traditionella butiker, näthandel och massproduktion vänder de sig mot tanklös konsumtion. Inför varje säsong bjuds ett begränsat antal gäster in till visningar av den nya kollektionen. Efter visningen lägger kunden sin order som sedan produceras på beställning. Allt som sys upp säljs.

September Salon arbetar aktivt med hållbarhet vilket är en av anledningarna till att Kvadrat, som producerar designtextilier för möbler och gardiner, kontaktades för ett samarbete.

– För drygt 20 år sedan ritade min kollega Mette en kappa i tyg från Kvadrat. Fodret i jackan har bytts ut tre gånger, men utsidan är fortfarande i toppskick, det är ett gott betyg för tygernas kvalitet, säger Trine Vestergaard, som tillsammans med Mette Bjerregaard driver September Salon, och fortsätter:

– Vi använder oss utav restpartier från de stora modehusen i Italien som Gucci, Prada och Balenciaga. Istället för att producera nytt tar vi tillvara på det som redan finns. Det är dels ett statement och även ett bra sätt att hålla nere priserna på riktigt kvalitativa tyger. Det samma gäller Kvadrats möbeltyger som passar perfekt för att tillverka en del av våra plagg.

Vilka plagg?

– Idag använder vi främst Kvadrats tyger till kappor och jackor. Tygerna blir ofta för tunga för att använda till exempelvis blusar och byxor. Men håll ögonen öppna framöver, vi har inlett diskussioner med Kinnasand angående deras gardintyger. Med tunnare material skapas nya möjligheter.

Hur har kollektionerna tagits emot?

Riktigt bra, kunderna är glada i kollektionerna och vi har utökat våra visningar varje säsong. En del plagg blir riktigt populära. Som en kappa i tyget Nebula, som fanns med i 2016 års vårkollektion. Efterfrågan var så stor att vi blev tvungna att plocka med kappan även i år.

Låt oss kontakta dig

Dela dina uppgifter så återkommer vi.

    Tack

    Vi återkommer till dig så snart vi kan.

    Till formuläret
    Hoppsan

    Ett fel har inträffat, var god försök igen.

    Till formuläret