Tid för förändring

En investering i skolan är en investering i framtiden. Men hur ska skolan utformas för att skapa en god utbildningsmiljö som stimulerar lärande och bidrar till gemenskap? I ett nära samspel med arkitekter och pedagoger sätter Input interiör eleven i fokus och låter inredningen stödja undervisningen.

Kontor och arbetsplatser har under de senaste 100 åren varit i ständig förändring. Nya rön och trender har påverkat hur vi människor arbetar, från enskilda kontorsrum till öppna landskap och aktivitetsbaserade miljöer. De flesta koncept har såväl förespråkare som motståndare och debatterna är inte sällan högljudda. Viljan att effektivisera vårt arbete och attrahera rätt kompetens driver på utvecklingen.

 

Brogardaskolan common areas in blue
Brogårdaskolan / Foto Matilda Kjell

En miljö som däremot knappt förändrats alls under det senaste seklet är skolan – symbolen för framtiden. Trots att synen på kunskap, pedagogik, barn, tonåringar, utmaningar och möjligheter modifierats drastiskt. Men nu är det tid för förändring.

I en allt mer konkurrensutsatt värld blir förmågan att attrahera elever och lärare allt viktigare. Samtidigt ökar behovet av flexibla lösningar i takt med insikten om att vi måste utnyttja våra resurser på ett mer effektivt sätt. För att möta kraven krävs både yta, insida och ett helhetstänk som håller i längden.

 

Nordseter skole

Nordseter Skole / Foto Zink / Thomas Mellbye

– Ny teknik, individualisering, mångfald och inte minst ett utbrett hållbarhetsperspektiv har drivit på förändringen i skolan. För att kunna möta elever på ett individuellt plan får traditionella klassrum ofta stå tillbaka eller kombineras med nya ytor med flexibel möblering och behovsanpassade lösningar, säger Evelina Höglund, säljare och projektledare på Input interiör i Göteborg och fortsätter att utveckla sitt resonemang:

– Det handlar om att utnyttja lokaler på rätt sätt och att anpassa inredningen efter undervisning och elever. Genom att erbjuda olika alternativ kan eleverna själva hitta den plats som bäst är lämpad för att lösa uppgiften de står inför.

 

Uranienborg Skole
Uranienborg Skole / Foto Zinc / Thomas Mellbye

Norleif Vegsund, projekt- och produktansvarig för området skola på Input interiör i Norge, har arbetat med möbler och inredning för skola i över 25 år och instämmer. Även han har märkt hur barn och ungdomars läromiljöer prioriteras allt högre.

– Det är roligt att se hur elevernas arbetsmiljö tas på större allvar. Lösningarna ser olika ut för alla, men flexibilitet, ergonomi och inte minst kvalitet värderas högt oavsett om det handlar om ett koncept till en helt ny skola eller om det är enstaka möbler som ska köpas in. Investeringen i möbler och inredning ska hålla i 20-30 år, och i många fall längre. God kvalitet är både ett hållbart och i längden lönsamt val.

 

Änglandaskolan
Änglandaskolan / Foto Jason Strong

Låter det intressant? Läs då vårt case från Uranienborg skola i Oslo som arbetat för att effektivt utnyttja skolans lokaler och tillgodose varje elevs unika behov. Eller inspireras av Nordseter skola som skapat kreativa lärmiljöer som främjar rörelse och olika typer av inlärning.

Låt oss kontakta dig

Dela dina uppgifter så återkommer vi.

Tack

Vi återkommer till dig så snart vi kan.

Till formuläret
Hoppsan

Ett fel har inträffat, var god försök igen.

Till formuläret