Återbruk i praktiken på KPMG
Hur kan möbler få ett nytt liv och minska miljöpåverkan utan att kompromissa med kvalitet och funktionalitet? På Input interiör får den frågan ofta leda vägen och i ett samarbete med KPMG kommer vi nära ett av svaren.
När revisionsföretaget KPMG beslutade sig för att flytta till ett nytt huvudkontor i Oslo fanns en stark vision redan från start – det var självklart att hållbarhet skulle stå i fokus. Med höga ambitioner och stöttning från Input interiör kunde KPMG snabbt få hjälp att identifiera status på sin befintliga inredning. Därefter blev nästa enkelt; återbruk, rekonditionering, avyttring eller återvinning.
För att minimera spill och maximera inredningens potential har KPMG bland annat:
· Återanvänt 364 skrivbord och 512 kontorsstolar i befintligt skick.
· Uppgraderat befintliga möbler genom omklädsel, rengöring, reparation och anpassning.
· Flyttat möbler internt mellan egna kontor för att tillgodose behov på olika avdelningar.
· Skänkt möbler till anställda och organisationer för att förlänga deras livslängd.


Arkitektkontoret Zinc har stått för inredningskonceptet och skapat förutsättningar för ett sömlöst resultat mellan nytt och återbruk. En stor del av återbruket har handlat om att anpassa möblerna efter sin nya miljö. Exempelvis har flera hundra stolar rengjorts och försetts med ny klädsel. För att minimera avfallet användes överblivet tyg från omklädseln till soffkuddar.
– Det har varit inspirerande att samarbeta med KPMG och Zinc i ett projekt där vi verkligen ser värdet av återanvändning i stor skala. Det visar att det är fullt möjligt att kombinera hållbara val med hög kvalitet och holistisk design, säger Grethe Friisk, projektchef på Input interiör i Oslo.


Sissel Trulsen, Head of Facility på KPMG berättar att återanvändning var ett mål redan från början.
– Vi visste att vi hade möbler som fortfarande kunde användas, men vissa behövde uppgraderas för ökad kvalitet och förlängd livslängd. Tillsammans med Zinc och Input interiör har vi skapat ett nytt kontor där över 50 procent av inredningen är återanvänd, antingen direkt eller med anpassningar såsom omklädsel och service. Totalt räknar vi med att nå vårt mål om 85-90 procents återbruk för hela kontorsprojektet.
Vidare lyfter hon fram logistiken som den största utmaningen.
– Återbruk i den här omfattningen kräver god planering och mer tid än vid nyinköp. Flyttprocessen har pågått i flera månader och vi har noga samordnat transporter och service för att minimera miljöpåverkan.
Therese Haaland Jonassen, ansvarig inredningsarkitekt på Zinc, understryker att återbruk var en naturlig del av designprocessen.
– Att kombinera befintliga möbler med nya lösningar ger unika möjligheter att skapa spännande och hållbara miljöer. Projektet har också stärkt vår medvetenhet om hantverkets betydelse för produkternas livslängd, det bidrar också till att hantverkstraditionerna bevaras lokalt.


Samarbetet mellan KPMG, Zinc och Input interiör är ett bra exempel på hur framtidens arbetsplatser kan utformas. Genom att återbruka och renovera befintliga möbler är det möjligt att göra stora besparingar för såväl miljö som plånbok. Det är både hållbart, kvalitativt och funktionellt!