NCCs uppdaterade huvudkontor
Ett kontorsprojekt präglat av social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Här återspeglas företagets identitet genom återbruk, medvetna materialval och effektiva lösningar. Ta del av hur möbler får nytt liv hos NCC i Köpenhamn.
Efter över tio år i samma byggnad blev det dags för en förändring hos NCC. Med målet att effektivisera ytorna, främja samarbete och spegla företagets värderingar kopplades Danielsen Spaceplanning in för att utforma miljöerna. Input interiör har varit en samarbetspartner i projektet för leverans och återbruk av möbler.
– Vi ville ha en mer attraktiv arbetsplats och skapa ett bättre samarbete mellan olika affärsområden. Lokalerna ska upplevas professionella och signalera NCC för alla besökare, säger Nana Ejlers, marknads- och projektdirektör.
Från fem till tre våningsplan och effektiva arbetsflöden
Från början sträckte sig NCCs kontorslokaler över fem våningsplan. Med tiden visade det sig dock att utrymmena inte utnyttjades till fullo, och att medarbetarna hade få sociala möten på sin arbetsplats. Med hjälp av sensorer i entré, mötesrum och andra gemensamma platser kartlades användningen av ytorna. Det resulterade i beslutet att gå från fem till tre våningsplan i syfte att effektivisera arbetsflöden. Samtidigt blev de sociala mötena en mer naturlig del av vardagen för medarbetarna.
I kontorets centrala delar möts besökare av ett atrium och trapphus som binder samman våningsplanen. Den här delen kallas för den aktiva zonen – här går kaffemaskinerna varma medan medarbetarna delar samtal om stort och smått.
– Genom olika grenar är det möjligt att ta sig längre ut i lokalerna för att lämna ljudet bakom sig. Ju längre ut man kommer, desto lugnare blir det. Den tysta zonen allra längst ut är till för fokuserat och ostört arbete. Här har vi valt akustikmöbler för att skapa lugn och ro, berättar Malin Meyer, CEO på Danielsen Spaceplanning.
En grön tråd genom allt
Redan från start fanns en stark ambition att uppnå ett hållbart resultat. Det återspeglas bland annat i målet att uppnå en hållbarhetscertifiering via DGNB. För en certifiering måste särskilda krav för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet uppfyllas.
– För att möta kraven har återbruk varit centralt i projektet. Exempelvis har vi tillsammans med Input interiör och Montana uppdaterat och förnyat befintlig inredning. I de fall vi inte använt återbruk har vi eftersträvat att välja produkter med hållbara material, berättar Rikke Hauerberg, hållbarhetsansvarig i projektet hos NCC.
Genom att uppdatera produkter kunde mer än hälften av NCCs befintliga inredning återanvändas i projektet. Exempelvis renoverades 300 arbetsstolar och 150 konferensstolar. I ett delprojekt fick Montana i uppdrag att bygga om 78 skåp vilket resulterade i 312 nya förvaringsskåp med lås. Här kan medarbetarna nu smidigt förvara sina tillhörigheter med hjälp av det personliga passérkortet.
– Det är alltid viktigt att hitta en balans i återbruksprojekt. Möblerna ska matcha arkitektens designkoncept, kundens önskemål och bilda ett sömlöst resultat mellan nytt och återbrukat. Jag tycker att vi har lyckats uppfylla samtliga kriterier väl i det här projektet, säger Steen Gudumkjær, Project Sales Manager på Input interiör.
Ett resultat som andas NCC
Ett av önskemålen med det nya kontoret var att spegla företagets värderingar och att miljöerna skulle andas NCC. Idag får besökare snabbt förståelse för vad verksamheten ägnar sig åt och vad den står för. Det syns i allt från medvetna materialval och återbruk till effektiva arbetsflöden och layout.
– Genomgående i lokalerna ser vi spår från tidigare möbler, saker har omvandlats och fått nytt liv. Det skapar en fin känsla och är något vi kan känna stolthet över, avslutar Nana Ejlers.