Så ser Swedavias nya huvudkontor ut

Inflyttningen på Swedavias nya huvudkontor är nu klar. 530 medarbetare har installerat sig i de nya lokalerna i direkt anslutning till Stockholm Arlanda Airport. Ett aktivitetsbaserat kontor anpassat för samverkan, nätverkande och gemensam kultur ska attrahera morgondagens medarbetare och stärka Swedavias varumärke.

Swedavias nya huvudkontor vid Stockholm Arlanda Airport erbjuder de 530 medarbetarna ett modernt kontor såväl som ett nytt arbetssätt. Verksamhet från nio olika platser samlas nu i ett aktivitetsbaserat kontor som ska skapa en kreativ, nätverkande och variationsrik miljö där samverkan och en gemensam kultur kan utvecklas och stärka Swedavias varumärke.

– Vi ser det inte som ett flyttprojekt. För oss är aktivitetsbaserat ett nytt arbetssätt. På fler öppna ytor möts vi på ett naturligt vis och utvecklas tillsammans. Visst har det funnits oro internt, speciellt till en början, men vi har arbetat hårt med att implementera arbetssättet. Informerat om vad det innebär för individen och ledarskapet, genomfört workshops och skapat en projektsida på vårt intranät och tagit fram målbilder. Idag har vi lyckats vända de flesta från negativa till positiva, säger Malin Nybladh, förändringsledare inom HR på Swedavia.

Något för alla

Många medarbetare var till en början oroliga för platsbrist när det meddelades att de personliga skrivborden ersätts med gemensamma ytor och arbetsplatser. Men någon anledning till oro finns det inte enligt Jessica Einebrant, ansvarig varumärke och design på Swedavia.
– Idag har vi en beläggning på drygt 45 procent. Det vore inte effektivt ur miljö- och kostnadsperspektiv, att inreda för 100 procent. Och ingen behöver vara rädd för att bli utan sittplats, vi har strax över 1000 platser fast inte i traditionell utformning med kontorsstol och skrivbord. Vitsen är att du själv kan välja den arbetsmiljö som passar bäst för dagens arbetsuppgifter. Våra medarbetare har vitt skilda arbetsuppgifter, det är viktigt att det finns något som passar alla.

 

Swedavias nya huvudkontor

 

Himmel och jord har inspirerat

Kontoret är utformat efter Swedavias behov, med många mötesrum och ytor för samverkan. Swedavia och Tema Arkitekter har tillsammans designat kontoret och tagit fram sin egen version av aktivitetsbaserat.
– Vi ville tydliggöra varumärket och Swedavias värderingar då huvudkontoret skapar ett riktmärke för hur koncernens kontor ska se ut. Flyget har så klart tagit stor plats. Väder, natur, jord och såklart luft har inspirerat. Entréplan har fått jordfärger, plan två gult och grönt efter trädkronor och solen och den översta våningen är såklart blå som himlen med en del röda inslag som ska symbolisera solnedgången. En annan intressant detalj finns i mattorna. De speglar vyn du ser från luften när du flyger, rutnäten med fält och ängar. Det ska vara tydligt vad Swedavias verksamhet handlar om när du kliver in på kontoret, säger Karolina Hammar, uppdragsansvarig inredningsarkitekt från Tema Arkitekter.

Att miljö utgör en viktig del av Swedavias verksamhet återspeglas inte enbart i inredningens estetik. Mats Genym på Input interiör, som projektleder flytten och inredningsleveranser till kontoret bekräftar att projektet håller en hög ambitionsnivå gällande miljö.
– De möbler Swedavia investerar i är Svanen-märkta eller uppfyller likvärdiga krav. Dessutom kommer drygt 30 procent av inredningen från återbruk vilket är den bästa miljöbesparingen. Den återanvända inredningen som efter uppfräschning återanvänds är såklart av hög kvalitet och anpassad för verksamhetens behov. För oss är det en självklarhet att möbler som inte är uttjänta ses över och återanvänds och får nytt liv i nya miljöer innan de slutligen kasseras.

Låt oss kontakta dig

Dela dina uppgifter så återkommer vi.

Tack

Vi återkommer till dig så snart vi kan.

Till formuläret
Hoppsan

Ett fel har inträffat, var god försök igen.

Till formuläret